Citroën Berlingo E





1. Járműparaméterek
 
A Citroën Berlingo tisztán elektromos haszongépjárművet tíz napon át teszteltük. A járműben két akkumulátorcsomag helyezkedik el a raktér alatt. Ezek összkapacitása 22,5 kWh. A gyártó által közölt hatótáv 170 kilométer. Az akkumulátorok töltéséhez két csatlakozó is található a járművön: Type1 (egyfázisú váltóáramú) és CHAdeMO (egyenáramú) típusú. Míg a kisebb teljesítményű Type1 csatlakozón a legnagyobb töltési teljesítmény 3,3 kW (14 A) és a töltési idő körülbelül nyolc óra, addig a gyorstöltővel 30 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szint érhető el (legfeljebb 95 A). A villanymotor teljesítménye 49 kW (67 LE). A villanymotor generátor üzemben is képes működni, a motorfék erejét azonban nem lehet szabályozni. A jármű kétféle karosszériakivitelben kapható. A tesztelt rövidebb változat raktere 3,7 m3, a 30 centiméterrel hosszabb változaté 4,1 m3. A jármű két- és háromszemélyes kivitelben kapható, a tesztelt változat háromszemélyes volt. A járműben az akkumulátor töltöttségét analóg műszer mutatja, amelynek a skálázása nem részletes, így a töltöttség értékét csak becsülni lehet.
 
A jármű fontosabb műszaki adatait az 1. táblázat foglalja össze.
 
1. táblázat Járműparaméterek
 

Járműparaméterek

Általános

Gyártmány

Citroën

Típus

Berlingo Electric

Gyártási év

2014

Szállítható személyek száma

3

Ajtók száma

3

Raktér rövid/hosszú kivitel

3,7 m3/4,1 m3

Saját tömeg (össztömeg)

1530 kg (2225 kg)

Teljes hossz

4380 mm

Teljes szélesség tükrökkel

1810 mm

Gyorsulás (0-100 km/h)

15,5 másodperc

Végsebesség

110 km/h

 

 

Elektromos hajtás

Elektromotor teljesítménye

49 kW

Akkumulátor (hatótáv)

22,5 kWh (170 km)

Csatlakozó elhelyezkedése

elöl jobb oldalon (Type1) és hátul bal oldalon (CHAdeMO)

Csatlakozó típusa

Type1

CHAdeMO

Töltési teljesítmény

~3,3 kW

~36 kW

Töltő áram

14 A

max. 95 A

Becsült töltési idő

8 óra (100 %-ra)

0,5 óra (80%-ig)

 
 
 
2. Útvonal-paraméterek
 
A tíz nap alatt 23 óra 27 percen keresztül vezettük a járművet, ennek során összesen 904 kilométert tettünk meg. Az útkategóriák megoszlását az 1. ábra mutatja be.
 
A vezetési stílus a forgalmi viszonyoknak megfelelő volt, a közlekedési szabályokat betartottuk.

 
1. ábra Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]



3. Töltési paraméterek
 
A teszt során a járművet különböző, nyilvánosan hozzáférhető töltőállomásokon töltöttük. Váltóáram esetén a jármű csak egy fázissal tud tölteni, a névleges maximális töltőáram-erősség 16 A, a mért adatok alapján 14 A. A legnagyobb töltési teljesítmény váltóáram esetén kb. 3,6 kW.
 
A töltések során az alábbi problémákat tapasztaltuk:
 
  • A töltőoszlopon vételezett áram mennyisége a vártnál kevesebb

  • A töltőoszlop nem töltötte a járművet.

 
A töltési teljesítménynek a legalább 11 kW teljesítményű váltóáramú töltőkön 3,3 kW körül kell lennie. Ahol a teljesítmény jelentősen elmarad ettől az értéktől, ott a valós teljesítmény alacsonyabb a névlegesnél. Ezt hibának tekintettük.
 
Összesen 19 töltőállomást kerestünk fel, ezek közül 18 állomáson töltöttünk. Az összes állomás közül 5 villámtöltő (összesen 6-szor töltöttünk), vagyis a töltési teljesítmény nagyobb, mint 42 kW, a 13 gyorstöltő, vagyis a töltési teljesítmény 22 és 42 kW között van, és 1 normál töltő, ahol a töltési teljesítmény nem éri el a 22 kW-ot. A felkeresett állomások közül egy nem volt üzemképes. Összesen 96,25 kWh energiát vételeztünk a töltőállomásokon. A 2. ábra a teszt során felkeresett töltőállomások teljesítmény szerinti megoszlását mutatja be.



2. ábra Felkeresett töltőállomások megoszlása teljesítményük szerint
 



3. ábra Töltőpontok megoszlása a működőképességük szerint
 
 


4. Az adatok feldolgozása

4.1. A jármű fogyasztásának számítása

Az energiafogyasztás és a megtett út közötti kapcsolatot az alábbi alakban keressük. A megoldáshoz többszörös lineáris regresszióanalízist használunk. A számítás eredményét a 6. és 7. táblázat tartalmazza.




Ahol:



 
6. táblázat Regresszióanalízis eredménye

Regresszióanalízis eredménye

a1

0,776

a2

0,9363

a3

0,8382

R2

0,9884

 
 
7. táblázat Energiafogyasztás és a megtehető legnagyobb távolság útkategóriánként
 

Útkategória

Energiafogyasztás
[kWh/100 km]

Megtehető maximális távolság 100 %-os töltöttséggel [km]

Számított

Tapasztalt

Belterület

17,46

129

130

Országút

21,07

107

100

Gyorsforgalmi út

18,86

120

90

 

A belterületre és országútra vonatkozó számítás eredménye megegyezik a tapasztaltakkal. A gyorsforgalmi utakon jelentősen megnő a jármű energiafogyasztása, már 90 km/h feletti állandó sebesség esetén is. Ebben az esetben a legalacsonyabb a tapasztalt hatótáv, ami a számítás eredményével nincs összhangban. Az eltérés a kevés és nem azonos feltételekkel végzett mérés eredménye.

Közös koordinátarendszerben ábrázoltuk az útvonalakat, ahol az „x” (vízszintes) tengelyen az átlagsebesség szerepel (km/h), az „y” (függőleges) tengelyen a fajlagos energiafogyasztás %/km értékben (4. ábra).


4. ábra A jármű energiafogyasztása az átlagsebesség függvényében


Az 4. ábra alapján nincs jelentős eltérés az energiafogyasztásban az átlagsebesség függvényében, ami ellentmond a tapasztaltaknak.


4.2. A jármű töltésének elemzése

A teszt során jellemzően kétféle teljesítménnyel tudtunk tölteni. A töltési időket a 8. táblázat tartalmazza.


8. táblázat Töltési idő a töltő teljesítmény függvényében

Töltő teljesítménye

Töltési idő 0-100 %

3,3 kW

7 óra

~ 36 kW

30 perc 83 %-ig és újabb 30 perc 100 %-ig

 
 


5. A jármű szubjektív értékelése

A jármű szubjektív értékelése a vezetés során szerzett tapasztalatok alapján a következő:
 
  • Menetdinamika: jól gyorsul, bár rakománnyal nem tudtuk tesztelni. Jól manőverezhető. Az egyfokozatú motorfék kifejezetten erős, ami jó és kíméli a fékeket.

  • Használhatóság rövid és hosszú utakon: A jármű elsősorban rövid utakon használható jól. 90 km/h feletti sebességnél jelentősen megnő az energiaigénye. A járműre a D2 autópálya-matrica érvényes.

  • Kényelem: az autó inkább két fő számára kényelmes, három fő számára csak rövid utakon. Raktere jól pakolható.

  • Használatot megkönnyítő extra szolgáltatások: parkolóradar hátul, amelyre a korlátozott kilátás miatt szükség is van.

 
 
6. Összefoglaló

A Citroen Berlingo haszongépjármű tisztán elektromos meghajtása ritkaságnak számít a kategóriában. Ennek több oka van:
 
  • a beszerzési ára közel kétszerese a hagyományos dízel üzemű változatnak,

  • az energiafogyasztása jelentősen megnő 90 km/h felett,

  • az áruszállításban a hosszú töltési idő alacsony kihasználtságot eredményezhet.

 
Ennek megfelelően abban az esetben megfelelő választás az elektromos kivitel, ha a magas futásteljesítmény városi forgalommal párosul, és a napközbeni töltés nem jelent problémát.
 
A járművet Type1 és CHAdeMO csatlakozón keresztül lehet tölteni 3,3, illetve ~36 kW teljesítménnyel. Otthoni hálózatról egy este alatt feltölthető 100 százalékra a 22,5 kWh-s akkumulátor.
 

Használhatóság

Napi futásteljesítmény

A jármű korlátozás nélkül használható

0–70 km

Ha a távot nem kizárólag autópályán teszi meg a jármű, akkor nem jelent gondot a hatótáv, különben odafigyelést igényel.

70–100 km

A jármű ezt a távot kizárólag autópályán nem tudná megtenni, de vegyes használatban is érdemes kerülni a hirtelen gyorsításokat

100–120 km

A járművel óvatosan kell közlekedni, elsősorban városban vagy országúton.

120–140 km

A jármű Eco üzemmódban, nagy odafigyeléssel képes lehet megtenni ezt a távot, de a forgalom ritmusát nem képes felvenni.

140–170 km

 
 
9. táblázat Töltési paraméterek
 

Töltő teljesítménye [kW]

Töltés ideje (0-100 %)

15 perc töltéssel nyert táv [km]

3,6

4,5 óra

4

16

40 perc

15