Volkswagen e-Golf



Az e-Golf a Volkswagen-csoport egyik legnépszerűbb elektromos autója, köszönhetően a jól bevált Golf névnek is. Noha létezik hagyományos hajtású motorral ellátott típusa is (Golf GTE), az általunk tesztelt gépjármű teljesen elektromos hajtású típus volt. A szinkron elektromotorok képesek rekuperatív fékezésre, vagyis a fékezés során történő visszatöltésre. A gépjármű 1 fázisú váltóárammal, illetve nagyteljesítményű egyenárammal tölthető. Érdekessége, hogy a fedélzeti komputeren állítható a váltóáramú töltés áramerősségének maximuma 4 és 16 A között, aminek akkumulátorkímélő funkciója van. Továbbá a japán gyártóktól eltérően a Golf a nagyteljesítményű egyenáramú töltést nem CHAdeMO csatlakozón keresztül biztosítja, hanem úgynevezett kombinált (CCS – Combined Charging System) csatlakozón. Ahogy az elektromos autóknál megszokott, a jármű automata váltós, vagyis a váltókar irányváltó szerepet lát el. A hajtás 3 fokozattal van ellátva energiafelhasználás szempontjából: normál, ECO és ECO+. Ezek hatótávolságban 6-6 km különbséget jelentenek, a dinamikus gyorsulás „tiltása” árán.
 
A gépjármű műszaki adatlapja
 
Tömegadatok
Max/min saját tömeg: 1585 kg
Maximális terhelhetőség: 450 kg
Akkumulátor tömege: 318 kg
 
Méretadatok
Teljes hossz: 4254 mm
Teljes szélesség tükrökkel: 1799 mm
Teljes magasság: 1453 mm
Tengelytávolság: 2632 mm
 
Motor- és hajtásadatok
Motor típusa: elektromos szinkronmotor
Teljesítmény: 115 LE/85 kW
Nyomaték: 270 Nm
Hajtás típusa: elsőkerék-hajtás
Gyorsulás 0-100 km/h-ra: 10,4 s
Maximális sebesség: 140 km/h
 
Teljesítményadatok:
Akkumulátor kapacitás: 24,2 kWh
Akkumulátor típusa: lítiumion
Elektromos fogyasztás: 12,7 kWh/100 km
Akkumulátor cellák/modulok száma: 264/27
Névleges feszültség: 323 V
Töltési idő (AC, 2.3 kW, 100%): 13 h
Töltési idő (AC, 3.6 kW, 100%). 8 h
Töltési idő (DC, 80%): 0,5 h
 
Útvonalparaméterek

Az útvonal kiválasztása két fontos szempont alapján történt. A legfontosabb, hogy a hétköznapi közlekedést szimulálva, hétköznapi igényeket kielégítve minden útkategória (városi, autóút, főútvonal, autópálya) lefedetté váljon reprezentatív módon. A másik szempont a további típusok teszteredményeivel való összehasonlíthatóság, így igyekeztünk azonos útvonalakat használni az objektív összehasonlítási alap érdekében. A teszt során 1038 km-t tettünk meg a gépjárművel, amelynek kategóriánkénti megoszlását az 1. diagram ábrázolja. Az értékek km-ben és %-os megoszlásban vannak feltüntetve.



1. diagram: Útkategóriák megoszlása
 
A gépjármű értékelése

Első benyomásra a gépjármű egy hagyományos 7-es Golf látványát kelti. Talán ez fogja meg először az érdeklődőt. Kívülről a rendszámtáblán túl csak a LED-csík árulkodó. Beülve sem okoz csalódást a VW-család kedvelőinek számára, ugyanis hagyományos automata váltós kinézetén csupán az indítógomb változtat. A hagyományokat kedvelőknek még a műszerfal is kedvez, ugyanis a töltöttségi szint kijelzése digitális helyett analóg mutatóval történik.

A viszonylag nagy tengelytávolságnak köszönhetően az utazás igen kényelmes a hátsó ülésen utazóknak is, viszont a csomagtartó nem túl tágas.
Dinamikáját tekintve sem okoz csalódást az autó, ugyanis közel konstans 270 Nm nyomatékot szolgáltat. Ezzel tulajdonképpen 60 km/h-ig bármelyik hagyományos meghajtású járművel felveszi a versenyt.

A teszt lehetővé tette számunka az előzőekben kipróbált Nissan Leaffel történő összehasonlíthatóságot hatótávolság és energiafelhasználás szempontjából.A Golf városi ciklus során valóban képes volt teljesíteni a gyártó által megadott 190 km-es hatótávolságot, míg a hasonló kapacitású Leaf 160 km-t tudott megtenni. Összehasonlítva a most értékelendő (VW e-Golf) és a már korábban tárgyalt járművet (Nissan Leaf Visia), objektív mérőszámmal is kimutatható az e-Golf hatékonyabb energiafelhasználása: legyen a korábbiakban tárgyalt jármű az 1-es, míg a jelenleg vizsgált a 2-es, így a hatékonyság:
 

Jól látható, hogy 2-es jármű elektromos fogyasztása hatékonyabb, mint az 1-es járműé. Itt fontos megjegyezni, hogy ezt több körülmény befolyásolhatja, többek között a gépjármű tömege, az akkumulátorok állapota, a guminyomás és csekély mértékben az időjárási körülmények is. A teszt során ezen körülmények azonos fennállását nem biztosíthattuk.
(A töltésre ugyanazok a jellemzők, mint a Leaf-nél)
 
A következőekben ismertetjük, hogy az egyes útkategóriák mennyire gazdaságosak energiafelhasználás szempontjából.
A hatékonysági tényezőt a következő módon számítottuk:
 
Ezen dimenziótlan szám megmutatja, hogy az út során az energiafogyasztás mennyire volt hatékony. Minél nagyobb értéket kapunk, annál gazdaságosabb volt az energiafelhasználás. A fizikai tartalmát tekintve nem lehetne 1-nél nagyobb szám, ám látható a 6. táblázatban, hogy mégis akadnak ilyen adatok,. Ez annak köszönhető, hogy a fedélzeti számítógép az ezt megelőző út miatt alulbecsülte a hatótávolságot, és a vezetési stílus megváltozása miatt az utazás ellenére nőtt a becsült hatótávolság.
 

2. diagram: Útkategóriák hatékonysága


Az értékeket a teljes tesztút során számított értékek átlagolásával kaptuk.



Tesztmódszertan >>

 

Warning: Unknown: open(/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp/sess_hbomrbk93mo5sk8lvv5k2uk0p0, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp) in Unknown on line 0