Nissan eNV 200




1. Járműparaméterek
 
A Nissan eNV200 tisztán elektromos járművet kilenc napon át teszteltük. Az elérhető kétféle – furgon és kombi – karosszériaváltozat közül a kétszemélyes furgon kivitelt teszteltük. Az akkumulátorcsomagot a raktér padlólemeze alatt helyezték el, így a jármű súlypontja alacsonyan van. Az akkumulátor kapacitása 24 kWh. A gyártó által közölt hatótáv 170 kilométer. Az akkumulátorok töltésére két csatlakozó is használható: Type1 (1 fázisú váltóáram) és CHAdeMO (egyenáram) típusú. Míg a kisebb teljesítményű Type1 csatlakozón a legnagyobb töltési teljesítmény 6,6 kW (30 A) és a töltési idő kb. 5 óra, addig a gyorstöltővel 30 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szint érhető el (max. 50 kW). Alapfelszereltség esetén a Type 1 csatlakozót használva a töltési teljesítmény 3,3 kW. A villanymotor teljesítménye 80 kW (109 LE). A járművezető normál és Eco üzemmód közül választhat. Eco módban a jármű kevésbé dinamikusan gyorsul. A villanymotor képes generátor üzemben működni, a motorféknek két fokozata (D és B) van. A jármű raktere 4,2 m3, teljes terhelhetősége 1052 kg. A műszerfalon az akkumulátor töltöttsége 1 százalékos pontossággal követhető.
 
A gyártó által közölt fontosabb műszaki adatokat az 1. táblázat foglalja össze.
 
1. táblázat: Járműparaméterek
 

Járműparaméterek

Általános

Gyártmány

Nissan

Típus

eNV200

Gyártási év

2016

Szállítható személyek száma

2

Ajtók száma

2+3 a raktérbe nyílik

Raktér rövid/hosszú kivitel

4,2 m3

Saját tömeg / Össztömeg

1148 kg / 2200 kg

Teljes hossz

4560 mm

Teljes szélesség tükrökkel

2011 mm

Gyorsulás (0-100 km/h)

15,5 másodperc

Végsebesség

123 km/h

 

 

Elektromos hajtás

Elektromotor teljesítménye

80 kW

Akkumulátor kapacitása (hatótáv)

24 kWh (170 km)

Csatlakozók elhelyezkedése

elől középen az embléma alatt egymás mellett

Csatlakozó típusa

Type1

CHAdeMO

Töltési teljesítmény

6,6 kW

50 kW

Töltőáram

14 A

max. 95 A

Becsült töltési idő (0-100 %)

5 óra

0,5 óra (80 %-ig)

 
 
2. Útvonal-paraméterek
 
A 9 nap alatt 22 óra 48 percen keresztül vezettük a járművet, ez alatt összesen 777 kilométert tettünk meg. Az útkategóriák megoszlását az 1. ábra mutatja be. A vezetési stílus a forgalmi viszonyoknak megfelelő volt, a közlekedési szabályokat betartottuk.


1. ábra: Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]
 
 
 
3. Töltési paraméterek
 
A teszt során a járművet különböző, bárki számára hozzáférhető töltőállomásokon töltöttük. Váltóáram esetén a jármű csak 1 fázissal tud tölteni, a névleges maximális töltőáram-erősség 32 A, a mért adatok alapján 28 A. A legnagyobb töltési teljesítmény váltóáram esetén kb. 6,6 kW.
 
A töltések során az alábbi problémákat tapasztaltuk:
 
  • A töltőoszlopon vételezett áram mennyisége a vártnál kevesebb

  • A töltőoszlop legalább egyik csatlakozója nem tölti a járművet

 
Összesen 21 töltőállomást kerestünk fel, melyek közül 20 állomáson töltöttünk. Ezek között  3 villámtöltő, (a töltési teljesítmény nagyobb, mint 42 kW), valamint 18 gyorstöltő, (a töltési teljesítmény 22 és 42 kW között van) található. A felkeresett állomások közül 1 töltőpont nem működött. Körülbelül 100 kWh energiát vételeztünk a töltőállomásokon. A 2. ábra a teszt során felkeresett töltőállomások összetételét mutatja be. A 3. ábra a teszt során végrehajtott töltési események megoszlását mutatja a töltőállomáson tapasztalt működés szerint.
A töltési mennyiség százalékos értékét a műszerfalon jelzett töltöttségi érték alapján határoztuk meg.
 

2. ábra: Felkeresett töltőállomások megoszlása teljesítményük szerint
 

 
3. ábra: Töltőpontok megoszlása a működésük szerint
 
 
 
4. Az adatok feldolgozása

4.1. A jármű fogyasztásának számítása
 
Az energiafogyasztás és a megtett út közötti kapcsolatot az alábbi alakban keressük. A megoldáshoz többszörös lineáris regresszióanalízist használunk. A számítás eredményét a 2. és 3. táblázat tartalmazza.
 
 
Ahol:


 
 
2. táblázat: Regresszióanalízis eredménye
 

Regresszióanalízis eredménye

a1

1,18

a2

1,23

a3

0,866

R2

0,9673

 
 
3. táblázat: Energiafogyasztás és megtehető legnagyobb távolság útkategóriánként
 

Útkategória

Energiafogyasztás [kWh/100 km]

Megtehető maximális távolság 100 százalékos töltöttséggel [km]

Számított

Tapasztalt

Belterület

28,47

84

100

Országút

29,57

81

80

Gyorsforgalmi út

20,79

115

60



A belterületre és országútra vonatkozó számítás eredménye csaknem megegyezik a tapasztaltakkal. Városban a jármű átlagfogyasztása a fedélzeti számítógép szerint 24 kWh/100 km. Ehhez adódik a fűtőberendezés körülbelül 3 kW-os teljesítményigénye, ami alacsony városi haladási sebesség mellett jelentősen megnöveli a teljes energiafogyasztást. A gyorsforgalmi utakon jelentősen megnő a jármű fogyasztása, már 90 km/h feletti állandó sebesség esetén is. Ebben az esetben a legalacsonyabb a tapasztalt hatótáv, ami a számítás eredményével nincs összhangban. Az eltérés a kevés és nem azonos feltételekkel végzett mérés eredménye.
 
Közös koordinátarendszerben ábrázoltuk az útvonalakat, ahol az ’x’ (vízszintes) tengelyen az átlagsebesség szerepel (km/h), az ’y’ (függőleges) tengelyen a fajlagos energiafogyasztás %/km-ben kifejezve (4. ábra). Csak azokat a szakaszokat ábrázoltuk, ahol a megtett távolság legalább 5 kilométer volt.
 
 
4. ábra: A jármű energiafogyasztása az átlagsebesség függvényében
 
A 4. ábra alapján enyhe csökkenő tendencia figyelhető meg az energiafogyasztásban az átlagsebesség függvényében. Ennek oka az lehet, hogy minél alacsonyabb az átlagsebesség, annál magasabb a fűtőberendezés energiafogyasztása a teljes energiafogyasztásban, míg az átlagsebesség növekedésével egyre kevésbé számottevő az aránya.
 
4.2. A jármű töltésének elemzése
 
A teszt során jellemzően kétféle teljesítménnyel tudtunk tölteni. A töltési időket a 4. táblázat tartalmazza.
 
4. táblázat: Töltési idő a töltőteljesítmény függvényében
 

Töltő teljesítménye

Töltési idő 0-100 %

6,6 kW

5 óra

50 kW

30 perc 80 %-ig és újabb 30 perc 100 %-ig

 
 
 
5. A jármű szubjektív értékelése
 
A járművel kapcsolatos meglátások a vezetés során szerzett tapasztalatok alapján a következők:
 
  • Menetdinamika: jól gyorsul, bár rakománnyal nem volt módunk tesztelni. Jól manőverezhető. A motorfék B fokozata erős, ami kényelmes a vezetőnek és kíméli a fékeket.

  • Használhatóság rövid és hosszú utakon: A jármű elsősorban rövid utakon használható jól (<100 km). 90 km/h felett jelentősen megnő az energiaigénye. A járműre a D2 autópálya matrica érvényes.

  • Kényelem: az autó kényelmes, az utastérben több helyen is rakodórekeszek találhatók. A raktérbe nyíló 3 ajtó kényelmessé teszi a rakodást. A felszereltség része az ülés-, és kormányfűtés, valamint a távirányítóval kapcsolható állófűtés.

  • Használatot megkönnyítő extra felszerelés: tolatókamera, amire szükség is van, mert középen nem lehet hátrafelé kilátni. A tolatókamera ugyanakkor viszonylag szűk látószögű.




6. Összefoglaló
 
A Nissan eNV200 és a Citroen Berlingo haszongépjárművek tisztán elektromos változatainak hátrányai megegyeznek:
 
  • beszerzési áruk közel kétszerese a hagyományos dízelüzemű típusoknak,

  • az energiafogyasztásuk jelentősen megnő 90 km/h felett,

  • áruszállításban a hosszú töltési idő alacsony kihasználtságot eredményezhet.

 
A Nissan eNV200 hatótávja hideg időben működő fűtés mellett jelentősen csökken. Az ígért 170 kilométeres hatótávnak ilyenkor csupán mintegy fele elérhető. Meleg időben a klímahasználat csaknem ugyanekkora mértékben csökkentheti a megtehető távolságot. Kizárólag autópályán a megtehető távolság fűtés vagy klíma használata mellett 70 kilométer körül lehet (teljes feltöltés után, üres raktérrel, hasznos teher nélkül!)
 
A járművet Type1 és CHAdeMO csatlakozón keresztül lehet tölteni 6,6 és 50 kW teljesítménnyel. Otthoni hálózatról egy este alatt feltölthető 100 százalékra a 24 kWh-os akkumulátor.
 
5. táblázat: A jármű használhatósága
 

Használhatóság

Napi futásteljesítmény

A jármű korlátozás nélkül használható

0–65 km

Ha a távot nem kizárólag autópályán teszi meg a jármű, akkor nem jelent gondot a hatótáv, különben odafigyelést igényel.

65–85 km

A jármű ezt a távot kizárólag autópályán nem tudná megtenni, de vegyes használatban is érdemes kerülni a hirtelen gyorsításokat

85–110 km

A járművel óvatosan kell közlekedni, elsősorban városban vagy országúton.

110–130 km

A jármű Eco üzemmódban nagy odafigyeléssel képes lehet megtenni ezt a távolságot, de a forgalom ritmusát nem képes felvenni.

130–150 km

 
Az ígért hatótáv üresen, klíma és fűtés használata nélkül, Eco üzemmódban, sík szakaszon haladva egyenletes sebességgel esetleg elérhető.


6. táblázat: Töltési paraméterek
 

Töltő teljesítménye [kW]

0-100 %

15 perc töltéssel nyert táv [km]

6,6

5 óra

8 km

50

1 óra

30 km












Tesztmódszertan >>