Volkswagen Golf GTE




1. Járműparaméterek
 
A Volkswagen Golf GTE benzin-elektromos hibrid járművet tíz napon át teszteltük. Az autó felépítése csaknem teljesen megegyezik a hagyományos üzemű ötajtós kivitellel, az egyetlen jelentős különbség a kisebb csomagtér. Az akkumulátor teljes energiakapacitása 8,7 kWh. A tisztán elektromos hatótáv a gyári adat szerint 50 kilométer. A hatótáv vegyes üzemben 939 kilométer. Az akkumulátor Type2 (1 fázisú váltóáram) csatlakozón keresztül tölthető, amely a jármű orrán az embléma mögött található. A töltőáram és a töltési teljesítmény több fokozatban állítható, a maximális értékük 16 A, illetve 3,6 kW. Az akkumulátorok teljes feltöltéséhez maximális töltőteljesítmény esetén 2 óra 15 perc szükséges. A villanymotor teljesítménye 75 kW (102 LE). A járművezető több üzemmód közül választhat, így a töltés tárolása és az akku menet közbeni töltése egyaránt lehetséges. A villanymotor képes generátor üzemben működni, a motorféknek két fokozata (D és B) van. Az akkumulátor töltöttségét 10 százalék pontossággal követhetjük a műszerfalon. A tisztán elektromos hatótávot a jármű az aktuális energiafogyasztás és a korábbi vezetési stílus alapján határozza meg.
 
A gyártó által közölt fontosabb műszaki adatokat az 1. táblázat foglalja össze.
 
1. táblázat: Járműparaméterek
 

Járműparaméterek

Általános

Gyártmány

Volkswagen

Típus

Golf GTE

Gyártási év

2016

Szállítható személyek száma

5

Ajtók száma

5

Csomagtér

272 l

Saját tömeg (össztömeg)

1599 kg (2020 kg)

Teljes hossz

4364 mm

Teljes szélesség tükrökkel

2027 mm

Gyorsulás (0-100 km/h)

7,6 másodperc

Végsebesség

217 km/h

 

 

Benzin - elektromos hajtás

Benzinmotor teljesítménye

110 kW

Sebességváltó

6 fokozatú automata

Elektromotor teljesítménye

75 kW

Akkumulátor kapacitása

8,7 kWh

Kombinált (elektromos) hatótáv

939 km (50 km)

Csatlakozó elhelyezkedése

elöl, középen az embléma mögött

Töltési teljesítmény

3,6 kW

Töltő áram

16 A

Gyártó által közölt töltési idő (0-100 %)

2 óra 15 perc

Csatlakozó típusa

Type2 (1 fázis)

 
 
 
2. Útvonal-paraméterek
 
A teszt tíz napja alatt 26 óra 4 percen keresztül vezettük a járművet, ezalatt összesen 716 kilométert tettünk meg. Az útkategóriák megoszlását az 1. ábra mutatja be.
 
A vezetési stílus a forgalmi viszonyoknak megfelelő volt, a közlekedési szabályokat betartottuk.



1. ábra: Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]
 
 
 
3. Töltési paraméterek
 
A teszt során a járművet különböző nyilvános töltőállomásokon töltöttük. Váltóáram esetén a jármű csak 1 fázissal tud tölteni, a névleges maximális töltőáram-erősség 16 A, a mért adatok alapján legfeljebb 15,6 A. A legnagyobb töltési teljesítmény váltóáram esetén kb. 3,45 kW.
 
A töltések során az alábbi problémákat tapasztaltuk:
 
  • A töltés csak többszöri próbálkozás után indult el. Ez feltehetőleg nem a töltőoszlop, hanem az információs rendszer hibája

  • Nem indult el a töltés

  • A töltés indítása után a folyamat leállt

 
Összesen 14 töltőállomást kerestünk fel és mindegyiken töltöttünk. Valamennyi állomáson gyors- (22 és 42 kW közötti) töltők üzemeltek, azonban a jármű jellemzői miatt nem tudtuk kihasználni a töltőállomásokon elérhető legnagyobb töltési teljesítményt. A felkeresett állomások közül egy helyen nem tudtunk töltést végezni a töltőoszlop hibája miatt. Körülbelül 61 kWh energiát vételeztünk a töltőállomásokon. A 2. ábra a teszt során végrehajtott töltési események megoszlását mutatja a töltőállomáson tapasztalt működés szerint.



2. ábra: Töltőpontok megoszlása a működésük szerint
 
 
 
4. Az adatok feldolgozása
 
4.1. A jármű fogyasztásának számítása
 
A jármű a belsőégésű motort automatikusan kapcsolja be és ki a teljesítményigénytől függően. A teljesítményigényt a vezetési stílus, az útvonal tulajdonságai és más fogyasztó berendezések – mint például a klímavezérlő – is befolyásolják. A teszt során mértük és rögzítettük a jármű benzinfogyasztását szakaszonként.
 
A 3. ábrán az átlagfogyasztást ábrázoltuk annak függvényében, hogy a szakasz elején jelzett tisztán elektromos hatótáv a teljes szakasz hosszának hány százaléka. Például egy 100 kilométeres szakasz esetén, ha a kezdeti tisztán elektromos hatótáv 30 kilométer, akkor ez az érték 30 százalék. A 10 kilométernél rövidebb szakaszokat nem ábrázoltuk.



3. ábra: A jármű benzinfogyasztása az elektromos hatótáv és szakaszhossz hányadosának függvényében


A 3. ábra alapján kijelenthető, hogy a jármű üzemanyag-fogyasztása minimális akkumulátortöltöttég esetén 4-6 l/100 km érték között mozog. Ha a szakasz hosszának felére elég a tisztán elektromos hatótáv, akkor a benzinfogyasztás 3-4 l/100 km. Tisztán elektromos közlekedésre akkor van nagy esély 10 kilométernél hosszabb utazások során, ha a hatótáv körülbelül 40 százalékkal nagyobb, mint a szakasz teljes hossza.
 
4.2. A jármű töltésének elemzése
 
A töltés paraméterei alapján az alábbi jellemzőket becsültük:
 
  • Az általunk becsült töltési idő (3,6 kW): 2 óra 30 perc.

  • A tisztán elektromos hatótáv egy kilométeres növekedéséhez szükséges idő (3,6 kW): 5 perc.

 
 
 
5. A jármű szubjektív értékelése
 
  • Menetdinamika: az autó kifejezetten jól gyorsul, jól manőverezhető. Nagy végsebessége miatt az autópályás közlekedés sem idegen számára. A motorfék B fokozata erős, ami kényelmes a vezetőnek és kíméli a fékeket.

  • Használhatóság rövid és hosszú utakon: a jármű rövid és hosszú utakon egyaránt jól használható.

  • Kényelem: az autó kényelmes, praktikus.

  • A használatot megkönnyítő extra szolgáltatások: töltésidőzítés, tolatókamera, parkolást támogató szenzorok az autó minden oldalán, holttérfigyelő, távolságtartó automatika, navigációs rendszer.

 
 
 
6. Összefoglaló
 
A Volkswagen Golf GTE legfontosabb előnyei:
 
  • nagy kombinált hatótáv (939 kilométer),

  • emissziómentes közlekedés rövid távokon (25–30 kilométer),

  • a töltőállomás-hálózat adta biztonságérzet,

  • kiemelkedő menetdinamika.

 
Legjelentősebb hátrányai:
 
  • alacsony hatótáv tisztán elektromos üzemmódban (a gyakorlat alapján 25–30 kilométer),

  • alacsony töltési teljesítmény (maximum 3,6 kW).

 
A tisztán elektromos hatótáv nem éri el a gyártó által közölt 50 kilométert. A valós hatótáv körülbelül 25–30 kilométer, ekkora távon a benzinfogyasztás 0 l/100 km. 30 és 60 kilométer között a fogyasztás alacsony marad, 3-4 l/100 km, ennél hosszabb távokon az üzemanyag-megtakarítás a hibrid rendszer felárához képest nem jelentős. Ugyanakkor az ingyenes parkolás és az elektromotor minden helyzetben hasznosítható dinamizmusa jelentős előnnyel járnak.




Warning: Unknown: open(/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp/sess_u6qb3igbrt6r28q6qr636slrm7, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp) in Unknown on line 0