Kia Soul EV




1. Járműparaméterek

A tesztelt jármű a Kia kis városi egyterűjének teljesen elektromos változata, a Kia Soul EV. Az autó belső égésű motor nélkül, tisztán villany hajtással közlekedik amiről egy 27 kWh-ás akkucsomag, egy nagy teljesítményű villanymotor és egy egyfokozatú automata váltó gondoskodik.

Az autó menettulajdonságait kétféle módon állíthatjuk be:

- "ECO mode" gomb: benyomásával aktiváljuk az autó gazdaságos üzemmódját. Ekkor a jármű sokkal lassabban reagál a gázpedál lenyomására, lecsökkenti a leadott teljesítményt, illetve korlátozza a kényelmi funkciót ellátó fogyasztók áramellátását.

- váltókar "B" pozíciója: ezt az előrementként funkcionáló állást használva az autó nagyobb mértékben használja az energiavisszanyerő rendszerét, amikor a vezető elveszi a lábát a gázpedálról. Működési elve megfelel egy erősebb motorfék üzemnek. Ennek hatására jelentős mennyiségű energiát tudunk visszatáplálni az akkumulátorokba a fékek kímélése mellett.

 

1. táblázat: Járműparaméterek

Járműparaméterek

Általános

Gyártmány

Kia

Típus

Soul EV

Gyártási év

2015

Szállítható személyek száma

5

Ajtók száma

5

Csomagtér

281/891 l

Saját tömeg

1513kg

Teljes hossz

4140 mm

Teljes szélesség tükrökkel

1800 mm

Gyorsulás (0-100 km/h)

10,8 másodperc

Végsebesség

145 km/h

 

 

Elektromos hajtás

Elektromotor teljesítménye

81,4 kW

Akkumulátor (hatótáv)

27 kWh (132 km)

Csatlakozó elhelyezkedése

Hűtőmaszk helyén

Csatlakozó típusa

3-pin (váltakozó áram)

Type 2 (váltakozó áram)

CHAdeMO (egyenáram)

Töltési teljesítmény

2,3 kW

6,6 kW

50 kW

Töltőáram

10 A

30 A

125 A

Becsült töltési idő (0-100 %)

11–14 óra

4–5 óra

33 perc (0-80 %)

 

 

 

 

 

2. Útvonal-paraméterek

 

Az útvonalak tervezése során igyekeztünk figyelembe venni, hogy a járművet valós körülmények közt milyen arányban használják lakott területen belül, országúton, illetve autópályán. Az 1. ábra ezen útszakaszok megoszlását szemlélteti. A teszt során ügyeltünk a különböző vezetési stílusok reprezentálására is.

 

A teszt 9 napig tartott, ami alatt 943 kilométert tettünk meg. Összesen 23,6 óra telt vezetéssel, eközben 134,46 kWh elektromos energiát használtunk fel, ami az akkumulátorkapacitás 498 százalékának felel meg.

 

 

1. ábra: Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]


3. Töltési paraméterek

 

A teszt során tizenkilenc töltőpontot kerestünk fel, és összesen 16,7 órán át töltöttük az autót. Ezalatt 159,19 kWh elektromos energiát vettünk fel, ami az akkumulátor 590 százalékának felel meg. A valós töltöttségiszint-növekedés 527 százalék volt. Tehát a töltési veszteség a teszt során 63 százalék, vagyis 17,01 kWh. Ezt az energiamennyiséget az autó a kiegészítő elektronikus berendezések üzemeltetésére tárolja el, vagyis ez az energia mennyiség nem is töltési veszteség, csupán nem az autó meghajtására fordítódik.

 

A jármű egyenáramú és váltóáramú töltésre is alkalmas, így ahol lehetőségünk volt rá, használatba vettük az egyenáramú CHAdeMO-töltőt, amellyel alig fél óra alatt az autó akkumulátorai teljesen lemerült állapotból is 80 százalékra tölthetők.

 

 

2. ábra: A felkeresett töltőállomások megoszlása teljesítményük szerint

 

3. ábra: A töltőállomások megoszlása hozzáférhetőségük szerint




4. Az adatok feldolgozása

4.1. A jármű fogyasztásának számítása

A jármű energiafogyasztását útkategóriánként az útvonal paraméterek alapján határozzuk meg. Az energiafogyasztás és a megtett út közötti kapcsolatot az (1) alakban keressük. A megoldáshoz többszörös lineáris regresszióanalízist használunk.
 
 
Ahol:


 
2. táblázat: Regresszióanalízis eredménye

Regresszióanalízis eredménye

a1

0,4592

a2

0,4544

a3

0,7583

R2

0,90

 

3. táblázat: Energiafogyasztás és megtehető legnagyobb távolság útkategóriánként
 

Útkategória

Energiafogyasztás
[kWh/100 km]

Megtehető maximális távolság 100 %-os töltöttséggel [km]

Számított

Tapasztalt

Belterület

12,4

203

200

Országút

12,3

220

210

Gyorsforgalmi út

20,5

132

135

 

Jól látszik, hogy a mérés eredményei összhangban vannak a tapasztalt értékekkel. Az autó 100 km/óra alatti sebességtartományban rendkívül jól hasznosítja az akkumulátorokban tárolt energiát, ezzel kimagaslóan nagy hatótávot biztosít. (Megjegyzendő, hogy a tapasztalt értékeket ECO módban és B fokozatba állított váltóval értük el.)

Ezt követően közös koordinátarendszerben ábrázoljuk az útvonalakat, ahol az ’x’ (vízszintes) tengelyen az átlagsebesség (km/h), az ’y’ (függőleges) tengelyen a fajlagos energiafogyasztás szerepel %/km értékben.
 


4. ábra: A jármű energiafogyasztása az átlagsebesség függvényében


A fenti diagram alátámasztja a korábbi számításokat, miszerint 40–50 km/óra átlagsebesség felett  jelentősen megnő a jármű fogyasztása


4.2. A jármű töltésének elemzése
 
A töltés mért paraméterei alapján meghatározzuk, hogy mekkora energiamennyiség szükséges az akkumulátor töltöttségének 1 százalékos növeléséhez, és mekkora a 100 százalékos töltöttségi szint eléréshez szükséges idő 0 százalékos kiinduló töltésiszint esetén töltési teljesítményenként.
 
4. táblázat: 1 százalékos töltöttségnöveléshez szükséges energiamennyiség töltőteljesítményenként

Töltő teljesítménye

1 %-os töltöttség növeléshez szükséges energiamennyiség

Töltési idő 0-100 %

2,3 kW

0,27 kWh

~12 óra

6,6 kW

0,27 kWh

~4,1 óra

50 kW

0,27 kWh

~30 perc
(0-80%)
~40 perc
(80-100 %)

 


5. A jármű szubjektív értékelése
 
  • Menetdinamika: Az autó elektromos hajtásának köszönhetően kifejezetten dinamikusan mozog 100 km/óra alatti sebességtartományban. Efölött már kevésbé kényelmes a használata, autópályán épphogy tartható a forgalom ritmusa.

    Az akkucsomagnak köszönhetően az autó súlypontja meglehetősen alacsonyan van. Ez és a jól hangolt futómű gondoskodik a jól vezethető, kellően stabil érzetről.

  • Használhatóság rövid és hosszú utakon: Rövid és hosszú távokra egyaránt alkalmas, bár hosszabb utakra mindenképpen tanácsos az országutakat választani autópálya helyett.

  • Kényelem: Az autó kategóriájához képest meglepően sok kényelmi extrát kínál (például kormány- és ülésfűtés). A beltér a kialakításból adódóan kellően tágas, 4 ember kevés csomaggal kényelmesen elfér benne.

  • Használatot megkönnyítő extra szolgáltatások: A kormánykerékről vezérelhető tempomat kimondottan kényelmes és könnyen kezelhető. A gyári navigáció tartalmazza az elektromos töltőpontok helyét, ami nagyban megkönnyíti az útvonalak tervezését.

 


6. Összefoglaló
 
Az elektromos Kia Soul rendkívül jól használható városi / elővárosi autó. Kiválóan alkalmas hétköznapi tevékenységekhez (munkába járás, napi ügyintézés, bevásárlás). Alkalmanként egy-egy nagyobb táv megtétele sem okoz gondot neki, de ezeket javasolt országúton megtenni. Kialakítása inkább praktikus, mint elegáns. Egyértelműen azoknak készült, akiknek az autó első sorban használati tárgy, munkaeszköz.
 
Töltése lehetséges alacsony teljesítményű váltóáramú töltőről, illetve nagy teljesítményű egyenáramú töltőről is.
 
Sokoldalú, könnyen kezelhető. Kategóriájának egyik legjobbja.


5. táblázat: A jármű használhatósága
 

Használhatóság

Napi futásteljesítmény

A jármű korlátozás nélkül használható

0–120 km

Ha a távot nem kizárólag autópályán teszi meg a jármű, akkor nem jelent gondot a hatótáv, különben odafigyelést igényel.

120–140 km

A jármű ezt a távot kizárólag autópályán nem tudná megtenni, de vegyes használatban is érdemes kerülni a hirtelen gyorsításokat

140–160 km

A járművel óvatosan kell közlekedni, elsősorban városban vagy országúton.

160–180 km

A jármű Eco üzemmódban, nagy odafigyeléssel képes lehet megtenni ezt a távot, de a forgalom ritmusát nem képes felvenni.

180–200 km

 

6. táblázat

Töltő teljesítménye [kW]

0-100 %

15 perc töltéssel nyert táv [km]*

2,3

12 óra

kb. 2,5 km

6,6

4,1 óra

kb. 7 km

50

1,2 óra

kb. 27 km

 

* A 15 perc töltéssel nyert hatótáv a vezetési stílus függvényében jelentősen változik












Tesztmódszertan >>