Nissan Leaf (24 / 30 kWh)




A Nissan Leaf jelenleg a legnagyobb példányszámban értékesített teljesen elektromos meghajtású jármű a világon. Az autó elektromotorja generátorként is működik, ami lassításkor a mozgási energiát visszatáplálja az akkumulátorba. Az akkumulátor tölthető váltakozó- (1 fázis) és egyenárammal is. Villámtöltéssel az akkumulátor töltöttsége fél óra alatt eléri a 90%-ot, utána azonban csökken a töltőáram erőssége. Otthoni hálózatról is tölthető. A járműben nincs sebesség-, csak irányváltó. A motorféknek két fokozata van, az erősebb fokozatban nagyobb a visszatöltés mértéke, ezzel együtt a lassulás is. Az ECO fokozat körülbelül +10 km-t jelent 100%-os töltöttségi szint esetén, míg a klímaberendezés kikapcsolásával a nyári melegben további 10-15 kilométerrel növelhető a hatótáv. Így 100%-os töltöttségi szint esetén a megtehető távolság elérheti a 220 km-t is.
 
 
A gépjármű műszaki adatlapja
 
Tömegadatok
Max/min saját tömeg:1475/1511 kg
Össztömeg: 1945 kg
Maximális terhelhetőség: 395 kg
Maximális tengelyterhelés (első): 1030 kg
Maximális tengelyterhelés (hátsó): 960 kg
 
Méretadatok
Teljes hossz: 4445 mm
Teljes szélesség tükrökkel: 1967 mm
Teljes szélesség tükrök nélkül: 1770 mm
Teljes magasság: 1550 mm
Tengelytávolság: 2700 mm
Nyomtáv (első): 1540/1530 mm
Nyomtáv (hátsó): 1535/1525 mm
Minimális hasmagasság: 160 mm
Fordulókör sugara: 5,2/5,4 m
 
Teljesítményadatok:
Akkumulátorkapacitás: 24 kWh / 30 kWh (típustól függően)
Töltési teljesítmény: 16 A / 32 A (típustól függően)
Hatótáv (NEDC szerint)*: 199 km / 250 km (típustól függően)
Elektromos fogyasztás: 150 Wh/km
Maximális sebesség: 144 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h-ra: 11,5 s
Légellenállási tényező: 0,29
 
24 / 30 kWh akkumulátoros típusok közötti eltérések

A két típus hatótávban, illetve a lehetséges maximális töltési teljesítményben és ezáltal a töltési sebességben különbözik. Hatótávban csak 25%-ban, váltóáramú (AC) töltési teljesítményben viszont kétszer jobb a nagyobb teljesítményű változat, ezáltal kvázi felére csökkenthető a váltóáramú töltési idő (teljesen lemerített akkumulátor 8 óra helyett 4 óra alatt feltölthető).
 
 
Útvonalparaméterek

A teszt ideje alatt az útvonalak megválasztásakor fontos szempont volt, hogy a vegyes járműhasználatot is szimuláljuk, így városban, országúton és autópályán is közlekedtünk. Az útkategóriák megoszlását a teszt alatt az 1. ábra mutatja be. Belterületen és országúton a szabályok és forgalmi helyzet által megengedett legnagyobb sebességgel haladtunk, de kerülve a felesleges gyorsításokat. Autópályán és autóúton legfeljebb 110-120 km/h-s sebességgel közlekedtünk.


Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]
 
A mérések végrehajtása

A méréseket két héten át naponta végeztük. Fontos szempont volt, hogy különböző körülmények között vizsgáljuk a gépjármű hatótávolságát, ezért igyekeztünk minden ciklust lefedni tesztjeink során, a városi ciklust, a főúton autózást, az autópályán való haladást és a szélsőséges városi használatot. Igyekeztünk minél több esetet végrehajtani, mindig szem előtt tartva a valóságközeliség elvét. Bizonyos körülmények között alkalmaztunk elektromos segédberendezéseket, úgy, mint a klíma vagy a rádió, bizonyos körülmények között pedig nem, ezzel is lefedve minél több használati lehetőséget. A különböző ciklusok és vezetési különbségek objektív értékelésére a gépjármű fedélzeti számítógépe egy értékelő százalékot adott, amit három fő szempont alapján kalkulált: gyorsítás, haladás és fékezés.
 
A teszt során a járművet különböző, bárki számára hozzáférhető töltőállomásokon töltöttük. A járművet a Type2-es csatlakozóval ellátott töltőoszlopokon Type2/Type1 átalakítóval töltöttük. A jármű csak 1 fázissal tud tölteni, valamint korlátozza a maximális áramerősséget: 32A helyett 28A, és 16A helyett 14A. Így a töltési teljesítmény közelítőleg 6 vagy 3 kW.
 
A töltések során kétfajta hibát tapasztaltunk:
- A töltőberendezés névleges teljesítménye hivatalosan 22kW, ennek ellenére 32A helyett csak 16A áramerősséggel tudott tölteni
- A töltő nem működött
 
Összesen 19 töltőt kerestünk fel, ezek közül 17-nél töltöttünk. Az összes állomás közül 5 villámtöltőt (a töltési teljesítmény nagyobb, mint 42kW), 12 gyorstöltőt (a töltési teljesítmény 22 és 42kW között van), és 2 normál töltőt (a töltési teljesítmény nem érte el a 22kW-ot) vettünk igénybe.
 
 
A gépjármű értékelése
A Nissan Leaf az elől ülők számára hosszútávon is kényelmes, a hátul ülők számára csak közepes távon. Közepes méretű csomagtartója jól pakolható. A jármű menetdinamikája jó, a magas indítónyomaték miatt 80km/h-ig jól gyorsul.
 
A hatótávot tekintve a jármű az alábbi módon felelt meg, feltéve, hogy minden nap 100%-os töltöttséggel indul, és napközben nem töltik:
 
Napi futásteljesítményHasználhatóság
120 km alattA jármű korlátozás nélkül használható.
120-145 kmHa a távot nem kizárólag autópályán teszi meg a jármű, akkor nem jelent gondot a hatótáv, különben odafigyelést igényel.
146-160 kmA jármű ezt a távot kizárólag autópályán nem tudná megtenni, de vegyes használatban is érdemes kerülni a hirtelen gyorsításokat.
161-180 kmA járművel óvatosan kell közlekedni, elsősorban városban és országúton.
181 km felettA jármű képes megtenni a hatótávot nagy odafigyeléssel, de a forgalom ritmusát nem képes felvenni ekkora táv esetén.
 
 
A gépjármű műszaki adatait tekintve 199/250 km-es (24/30 kWh típustól függően) hatótávot ad meg a gyártó. Természetesen ez az érték nagyon ingadozó a vezetési stílustól függően, ahogyan a hagyományos hajtású gépjárművek fogyasztása és hatótávolsága is változik ennek függvényében. A tapasztalat mégis azt mutatja, hogy az NEDC-előírásoknak megfelelő tesztciklus során kalkulált érték túl optimista. A fedélzeti számítógép által kalkulált legnagyobb hatótávolság 100%-os töltöttségi szint esetén is 160/220 km (24/30kWh típustól függően) volt.
 
A hatótávolság jócskán ingadozott attól függően, hogy éppen milyen ciklusban zajlott a teszt. Igen gyakori tapasztalat autópályás ciklusban, hogy stabil 130 km/h sebesség esetén megtett kilométerenként akár 4-5 kilométert is veszítethetünk a hatótávolságból. Ám pozitív példaként említendő, hogy a teljes városi ciklus szimulálása során a megtett 120 összkilométer után még 30 km-es hatótávolságot kalkulált a számítógép, miközben a reggel megadott hatótáv 150 km volt. Ebből tökéletesen látszik, hogy a fedélzeti komputer számításai városi forgalmi körülmények között reális eredményt reprezentálnak. Konklúzióként leszűrhető tehát, hogy a gépjármű városi közlekedésre a legalkalmasabb.
 
A jármű töltésénél az alábbiakra érdemes odafigyelni:
 
Töltő teljesítménye [kW]0-100%15 perc töltéssel nyert táv [km]
311 órakb. 5 km
65,5 órakb. 10 km
44 (villámtöltő)50 perckb. 80 km
 
Váltóáramú töltés szempontjából igen érdekes tendenciát figyelhetünk meg: az alacsony töltési szintről induló töltés a leghatékonyabb, a magas töltési szintről induló pedig a legkevésbé gazdaságos, itt a legtöbb a veszteség, vagyis az elektromos energia hőenergiává alakul az inverteren.
 
 

* New European Driving Cycle – új európai vezetési ciklus


Tesztmódszertan >>