Mercedes GLC 350 e




1. Járműparaméterek
 
A vizsgált jármű hozza a Mercedestől jól megszokott elegáns megjelenést, illetve a kor divatjának megfelelően tekintélyt parancsoló SUV-ok kiállásával bír, és mindezt a hibridtechnológia vívmányaival ötvözi. Erre egy egyszerű párhuzamosan kapcsolt benzines-elektromos meghajtás szolgál, amelyre egy hétfokozatú automata váltó csatlakozik. Külön érdekesség, hogy a váltó az elektromos hajtásban is szerepet játszik, annak áttételét is közvetlenül módosítja.
 
Hibrid üzemmódban alapesetben az elektromos hajtással indul a jármű. A belsőégésű motor az alábbi esetekben lép működésbe:
 
  • - Alacsony akkumulátortöltöttségi szint
  • - Adott nyomatékigény fölött
  • - 130 km/h fölötti sebesség
 
Szabványos NEDC menetciklus szerint vizsgálva a maximális, tisztán elektromos hatótáv 34 kilométer. Ebben az esetben 85 kW teljesítmény áll rendelkezésre. Ha többre lenne szükség, egy további 155 kW-ot leadó kétliteres, turbófeltöltésű benzinmotor segíti a haladást.
 
Igény szerint négy különböző üzemmódból választhatunk, amelyek befolyással lehetnek külön-külön a hajtásrendszerre, a futómű viselkedésére és a szervó rásegítésre is.
 
Az elektromos motort egy 8,7 kWh kapacitású lítiumion-akkumulátor táplálja.
 
A jármű kombinált fogyasztása a katalógus szerint 2,6 l/100 km. Tisztán elektromos módban NEFZ mérés alapján 20 kWh/100 km, amit erősen befolyásol a kiegészítő berendezések használata.
 
Az akkumulátorok töltésére alkalmas a Schuko (otthoni) csatlakozó (2,3 kW-n), illetve 3,6 kW névleges teljesítménnyel töltő Type 2-es (gyorstöltővel) csatlakozó is. Az 1. táblázat foglalja össze a jármű paramétereit.


1. táblázat: Járműparaméterek
 

Járműparaméterek

Általános

Gyártmány

Mercedes

Típus

GLC 350 e

Gyártási év

2016

Szállítható személyek száma

5

Ajtók száma

5

Csomagtér

395 l

Saját tömeg

2025 kg

Teljes hossz

4656 mm

Teljes szélesség tükrökkel

2096 mm

Gyorsulás (0-100 km/h)

5,9 másodperc

Végsebesség

235 km/h

 

 

Elektromos hajtás

Elektromotor teljesítménye
Rendszerteljesítmény

85 kW (116 LE)

235 kW (320 LE)

Akkumulátor (hatótáv)

8,7 kWh (34 km)

Csatlakozó elhelyezkedése

hátsó lökhárító jobb oldalán

Csatlakozó típusa

Schuko

Type 2

Töltési teljesítmény

2,3 kW

3,6 kW

Töltő áram

10 A

16 A

Becsült töltési idő (0-100%)

4 óra

2,5 óra

 

 

 

 
 

2. Útvonal-paraméterek
 
Az útvonalak tervezése során igyekeztünk figyelembe venni, hogy a jármű a hétköznapokban milyen arányban közlekedik városban, országúton, illetve autópályán. Az 1. ábra ezen útkategóriák megoszlását mutatja. A teszt során igyekeztünk reprezentatív mintát kialakítani a vezetési stílusok terén is. A 2. táblázat összefoglalja az egyes útvonalak paramétereit. A teljes teszt 9 napig tartott, 472 kilométert fedett le, 16 óra telt vezetéssel, illetve 98 kWh elektromos energiát használtunk fel, ami megfelel az akkumulátorkapacitás 1126 %-nak.
 

1. ábra: Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]
 
 
 
3. Töltési paraméterek
 
A teszt során különböző nyilvánosan hozzáférhető töltési helyeket kerestünk fel. Összesen 22 töltőállomást kerestünk fel. A tesztidőszak során az össz töltési idő 18 óra volt. Ez alatt összesen 70,95 kWh elektromos energiát vételeztünk, ami az akkumulátorkapacitás 815%-ának felel meg. Ennek hatására a valós töltöttségiszint-növekedés 753%-ra adódott. Ezek alapján a töltési veszteség a teszt során 62 %, vagyis 5,4 kWh.
 
Külön kiemelve foglalkozunk a töltés során tapasztalt problémákkal.
 
  • A töltőkút nem működött
  • Nem kompatibilis csatlakozó (Type 1)
  • A névleges teljesítmény 10 százalékánál alacsonyabb működési szint

Mivel a gépjármű csak váltóárammal tölthető, ezért értelemszerűen villámtöltőket (egyenáramú) nem használtunk. A teszt során igénybe vett váltóáramú töltők többsége gyorstöltő volt (22 kW 3 fázison), ám a gépjármű csak 1 fázison képes 3,6 kW-os névleges teljesítmény felvételére.
 
 
2. ábra: Töltőállomások megoszlása teljesítmény szerint
 


3. ábra: Töltőállomások megoszlása a működésük és hozzáférhetőségük szerint
 
 
 
4. Az adatok feldolgozása
 
4.1. A jármű fogyasztásának számítása
 
Mivel a gépjármű hajtásában a belsőégésű motor is részt vesz, az elektromos fogyasztás mértéke nem határozható meg egzakt alakban, tekintve, hogy a mérési eredmények alapján a belsőégésű motor működésbe lépésének módja nem kiszámítható. Ám a belsőégésű motor átlagos üzemanyag-fogyasztása következtetni enged az elektromos hajtás energiaigényére vonatkozóan. Ennek érdekében az 4. ábrán mutatjuk be az átlagfogyasztást az elektromos hatótáv és a megtett út hányadosának függvényében.
 
 
4. ábra: A jármű üzemanyag-fogyasztása az elektromos hatótáv és a megtett út hányadosának függvényében
 
Látható, hogy az arány növekedésével a várakozásoknak megfelelően csökken az átlagfogyasztás, hiszen annál nagyobb hányadban képes a gépjármű tisztán elektromos üzemben működni. Az arány csökkenésével a tendencia fordul. A görbe jellege leginkább egy csökkenő exponenciális függvényhez hasonlítható. Fontos paraméter, amely jól jellemzi a gépjármű fogyasztását, hogy 50 százalékos arány esetén az átlagfogyasztás 7 l/100 km körül alakul, míg tisztán belsőégésű motorral történő működés esetén 8–9 l/100 km ez az érték.
 

4.2. Jármű töltésének elemzése
 
A töltés mért paraméterei alapján meghatározzuk, hogy mekkora energiamennyiség szükséges az akkumulátor töltöttségének 1 százalékos növeléséhez, és mekkora a 100 százalékos töltöttségi szint eléréshez szükséges idő 0 százalékos kiinduló töltés esetén töltési teljesítményenként.
 
2. táblázat: 1 %-os töltöttségnöveléshez szükséges energiamennyiség töltőteljesítményenként
 

Töltő teljesítménye

1 %-os töltöttségnöveléshez szükséges energiamennyiség

Töltési idő 0-100 %

2,3 kW

0,083 kWh

3,5–4 óra

3,6 kW

0,0837 kWh

2,5 óra

 
A gépjármű kétféle módon tölthető, otthoni hálózatról, Schuko csatlakozóval, 2,3 kW-os névleges teljesítménnyel, illetve közterületi gyorstöltőkről Type 2 csatlakozón keresztül, 3,6 kW-os névleges teljesítménnyel, amelyhez 230 V-os kapocsfeszültség és 16 A-s névleges áramerősség tartozik. Látható, hogy a mérési eredmények alapján az akkumulátor 1 százalékos szintnövekedéséhez kisebb energiamennyiségre van szükség, mint az akkumulátor kapacitásának 100-ad része. Ezt azzal magyarázhatjuk, hogy a gyár a hajtáshoz szükséges kapacitásra (kihasználható kapacitás) kisebb értéket tart fenn, mint a teljes akkumulátorkapacitás, annak érdekében, hogy a biztonsági funkcióval bíró berendezések áramellátása mindig biztosított legyen.
 
 
 
5. A jármű szubjektív értékelése
 
A jármű az elektromos motornak köszönhetően dinamikus indulásra és gyorsításra képes, amely a városi közlekedésben előnyös. Ám a belsőégésű motorral kombinálva menetdinamikai szempontból további előnyöket tartogat, autópályás és országúti útszakaszon egyaránt. A gázadásokra alacsony tempónál rendkívül jól reagál, ám magasabb sebességről gyorsítva a turbólyuk érezhető késedelmet okoz.
 
Rövid távokon használva a jármű rendkívül gazdaságosan üzemeltethető. Alacsony fogyasztása nem csak pénztárcánkra van kedvező hatással, hanem a környezetre is. Hosszú távon kevéssé mutatkozik zöldnek a gépjármű a fogyasztás alapján, ugyanis ez esetben átlagos vezetési stílus mellett is könnyen ugorhat 9–10 l/100 km-re is az átlagfogyasztás.
 
A magas fogyasztást részben az autó nagy mérete és ebből adódó tömege magyarázza, méretei azonban más fronton kifejezett előnyt jelentenek. A tágas beltérben a hátul ülőknek is bőven jut lábtér. Az ülések rendkívül kényelmesek, az első ülések ezenfelül négy szabadságfokban beállíthatók és fűthetők is. Mérete ellenére mégsem nyújt hatalmas csomagteret hátul, köszönhetően az akkumulátorcsomag elhelyezkedésének.
 
A használatot megkönnyítő extra szolgáltatások közül megemlítendő a parkolást támogató kamera és az egyéb környezetérzékelő rendszerek, illetve a biztonságot is elősegítő holttérfigyelő rendszer. Bár a kényelmes használatot hivatott szolgálni a touchpad, amellyel a beépített navigáció vezérelhető, azonban ez a nagy késedelem és a pontatlanság miatt  korlátozottan érvényesül. Így a központi számítógép működtetésére marad a hagyományos tekerőgombos controller, amelynek kezelése körülményesebb egy egyszerű érintőképernyős kijelzőhöz képest.
 
 
 
6. Összefoglaló
 
A jármű magában hordozza az SUV járművek tulajdonságait, mind megjelenését, mind menetdinamikai tulajdonságait tekintve. A hibrid hajtás azonban inkább csak a menetdinamikában van előnyünkre, mintsem a fogyasztáscsökkenés vagy a környezetkímélés terén. Rövid távokon, rendkívüli odafigyeléssel mégis drasztikus fogyasztáscsökkenés érhető el vele, ám ez számottevően korlátozza a használhatóságot.
 
A töltéssel kapcsolatos legfontosabb eredményeket az 3. táblázatban összegezzük.
 
3. táblázat: Töltési paraméterek
 

Töltőteljesítmény [kW]

0-100 %

15 perc töltéssel nyert táv [km]

2,3

4 óra

kb. 2 km

3,6

2,5 óra

kb. 3 km


Warning: Unknown: open(/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp/sess_30pou1vo759gcn02t1nf6q3tp3, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp) in Unknown on line 0