Mercedes E350 e





1. Járműparaméterek

 

A tesztelt jármű a hajtását leszámítva minden paraméterében megegyezik a Mercedes jól ismert luxuskategóriájú E osztályos modelljével. A különbséget a párhuzamosan kapcsolt benzines-elektromos meghajtás jelenti, amit egy kilencsebességes G-tronic automata váltó követ. Mivel a váltószerkezet a hajtásban az elektromos rendszer után van kötve, így annak áttételezését is dinamikusan tudja változtatni (ellentétben a legtöbb elektromos, illetve hibrid hajtású járművel).

 

Hibrid üzemmódban alapértelmezetten az elektromos hajtással indul a jármű. A belső égésű motor az alábbi esetekben lép működésbe:

- Alacsony (15 százalék alatti) akkumulátortöltöttségi szint esetén

- Adott nyomatékigény fölött

- 80 km/óra fölött

 

Szabványos NEDC (új európai vezetési ciklus) menetciklussal vizsgálva a maximális, tisztán elektromos hatótáv 34 kilométer. Ekkor 65 kilowatt (kW) teljesítmény áll rendelkezésünkre. Ha ez nem lenne elég, egy további 210 kW-ot leadó kétliteres, turbó feltöltött Otto-motor segíti a haladást.

Igény szerint négy különböző üzemmód közül választhatunk, ami befolyással lehet külön-külön a hajtásrendszere, a futómű viselkedésére és a szervó rásegítésre is. Az elektromos hajtást egy 8,7 kWh kapacitású lítiumion-akkumulátor táplálja. A jármű kombinált fogyasztása a katalógus szerint 1,8 liter/100 km. Az akkumulátorok töltésekor lehetőségünk van Schuko csatlakozóval (2,3 kW-tal), illetve 3,6 kW névleges teljesítménnyel töltő Type 2-es csatlakozóval való töltésre.

 

A jármű paramétereit az 1. táblázat foglalja össze.

 

1. táblázat: Járműparaméterek

Járműparaméterek

Általános

Gyártmány

Mercedes

Típus

E 350 e

Gyártási év

2016

Szállítható személyek száma

5

Ajtók száma

4

Csomagtér

400 l

Saját tömeg

1925 kg

Teljes hossz

4923 mm

Teljes szélesség tükrökkel

2065 mm

Gyorsulás (0-100 km/óra)

6,2 másodperc

Végsebesség

250 km/óra

Elektromos hajtás

Elektromotor teljesítménye
Rendszerteljesítmény

65 kW (88 LE)

210 kW (286 LE)

Akkumulátor kapacitása (hatótáv)

8,7 kWh (34 km)

Csatlakozó elhelyezkedése

hátsó lökhárító jobb oldalán

Csatlakozó típusa

Schuko

Type 2

Töltési teljesítmény

2,3 kW

3,6 kW

Töltő áram

10 A

16 A

Becsült töltési idő (0-100 %)

4 óra

2,5 óra

 


2. Útvonal-paraméterek

 

Az útvonalak tervezése során igyekeztünk figyelembe venni, hogy a járművet a hétköznapokban milyen arányban használják városi és országúti körülmények között, illetve autópályán. Az 1. ábra ezen útkategóriák megoszlását mutatja. A teszt során igyekeztünk reprezentatív mintát kialakítani a vezetési stílusok terén is. A teljes teszt 4 napig tartott, 321 kilométert fedett le, 10,75 óra telt vezetéssel, illetve 57,2 kWh elektromos energiát használtunk fel, ami megfelel az akkumulátor kapacitásának 660 százalékának.

 


1. ábra: Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]

 
 

3. Töltési paraméterek

 

A teszt során különböző nyilvános töltési helyeket kerestünk fel, összesen kilencet. A tesztidőszak során a teljes töltési idő 13,3 óra volt. Ezalatt összesen 43,23 kWh elektromos energiát vettünk fel, ami az akkumulátor kapacitásának 500 százalékának felel meg. Ez hozzávetőleg az elfogyasztott energiamennyiség 75 százaléka, vagyis a maradék 25 százalékot a jármű úgynevezett rekuperációs berendezésein keresztül sikerült visszatáplálni az akkumulátorokba.

A töltés során egy problémát tapasztaltunk, mégpedig, hogy a töltőkút nem kommunikált az autóval.

Mivel a gépjármű csak váltóárammal tölthető, ezért értelemszerűen villámtöltőket (egyenáramú) nem használtunk. A váltóáramú töltők többsége, melyeket a teszt során igénybe vettünk, gyorstöltők (22 kW 3 fázison) ám a gépjármű csak 1 fázison képes 3,6 kW-os névleges teljesítmény felvételére.

 

 

 

2. ábra: Töltőállomások megoszlása a működésük szerint

 

 

3. ábra Töltőállomások megoszlása teljesítmény szerint




4. Az adatok feldolgozása
 
4.1. A jármű fogyasztásának számítása
 
Az elektromos hajtás érezhetően a rövid távú városi használat (dugóban történő haladás), illetve a dinamikus közlekedés segítése, az agresszív gyorsítás lehetőségének megteremtése céljából került a járműbe. Mivel 80 km/óra felett automatikusan csak a belsőégésű motor hajtja az autót, illetve a töltés 15 százalékra csökkenésekor (mintegy 16 kilométernyi városi közlekedés után) szintén a benzinmotor veszi át a szerepet, nincs értelme elektromos fogyasztásról beszélni, inkább az elektromotor tüzelőanyag-fogyasztást csökkentő szerepét figyeljük meg az alábbi diagramon.
 
 


4. ábra: A jármű tüzelőanyag-fogyasztása az elektromos hatótáv és a megtett út hányadosának függvényében
 

Látható, hogy az arány növekedésével a várakozásoknak megfelelően értelemszerűen csökken az átlagfogyasztás, hiszen annál nagyobb hányadban képes a gépjármű tisztán elektromos üzemben működni. Továbbra is hangsúlyozzuk, hogy ezek az adatok néhány kilométeres városi utakra érvényesek. Az elektromos hajtás segítségével így az autó hozzávetőleg 7 literes városi fogyasztást képes produkálni, ami 3–4 literrel kevesebb, mint a hasonló motorral felszerelt, nem hibrid társai esetében.

 
4.2. A jármű töltésének elemzése
 
A töltés mért paraméterei alapján meghatározzuk, hogy mekkora energiamennyiség szükséges az akkumulátor töltöttségének 1 százalékos növeléséhez, és mekkora a 100 százalékos töltöttségi szint eléréshez szükséges idő 0 százalékos kiinduló töltés esetén töltési teljesítményenként.
 

2. táblázat: 1 %-os töltöttség növeléshez szükséges energiamennyiség töltő teljesítményenként

Töltőteljesítmény

1 %-os töltöttségnöveléshez szükséges energiamennyiség

Töltési idő 0-100 %

2,3 kW

0,083 kWh

3,5–4 óra

3,6 kW

0,0837 kWh

2,5 óra



Kis akkumulátorkapacitásának köszönhetően otthoni hálózatról töltve is alig 4 óra alatt teljesen feltölthető.



5. A jármű szubjektív értékelése
 
Az autó a Mercedestől jól megszokott kényelmet és luxust kínálja ebben a modellben is. Rendkívül igényes külső és belső kialakítással bír, gondosan válogatott anyagokkal találkozhatunk, bármerre nézünk is. Végtelenül kényelmes ülések és finom tapintású kezelőszervek fogadják a sofőrt. A tesztelt járműbe intelligens oldaltámaszú első ülések kerültek, amelyek kanyarban felkeményítik a háttámla oldaltámaszát, pozícióban tartva a sofőrt. A kanyarból kiérve pedig leeresztik azt, hogy ne nyomja feleslegesen az ember oldalát.

Menetdinamikai szempontból elmondható, hogy országúti tempóig határozottan agresszív, jól képes kihasználni az elektromos hajtás nyújtotta azonnal jelentkező nyomatékot alacsony fordulatszámon. Magasabb fordulaton pedig kiválóan végzi a dolgát a négyhengeres turbómotor.

A futómű is gondos tervezés eredménye. Rendkívül finoman és kényelmesen visz keresztül a legrosszabb állapotú útszakaszokon is, miközben kanyarban stabilan tartja az autót az úton. Az oldaldőlés határozottan nem jellemző az autóra.

Összefoglalva, messziről árad az autóból a minőségérzet, viszont a hibrid hajtás ebben az esetben még csupán hangzatos extraként van jelen az autóban, mintsem valós funkcióként.



6. Képek